Artikler og indhold til arbejdsgivere




Tilfredse medarbejdere skifter også job – og de går efter glade arbejdspladser!


Tilfredse medarbejdere skifter også job – og de går efter glade arbejdspladser!

Din næste kandidat forholder sig til arbejdsglæden på din arbejdsplads, viser vores arbejdsglædeundersøgelse. Lysten til at komme til noget er stærkere end behovet for at komme væk fra noget, når kandidaterne er parat til et jobskifte, siger Jobindex’ analyseansvarlige.

Helene Bonne
Senior tekstforfatter, Jobindex


Hvor det tidligere var sådan, at danske medarbejdere flygtede fra dårlig ledelse eller lav løn, har det i en periode været de nye udfordringer, der dragede. Som glasur på kagen kommer nu arbejdsglæden – for hele 88 procent fortæller i en undersøgelse om jobglæde udført af Jobindex i Q3 2018, at viden om arbejdsglæde på en ny arbejdsplads vil betyde noget for dem i forbindelse med et eventuelt jobskifte.

Selv glade ansatte søger til endnu gladere arbejdspladser

Årets MEGAFON-undersøgelse, der kom i januar, viste, at 3 ud af 10 danskere overvejer at søge et andet job for at få nye udfordringer. På andenpladsen og tredjepladsen over årsager til, at man søger nyt job, kommer bedre løn og ønsket om at udnytte sine kompetencer og på fjerdepladsen, at et nyt job vil gavne karrieren.

”Når man kombinerer den viden med, at 81 procent af danskerne et andet sted i MEGAFON-undersøgelsen har sagt, at de er tilfredse med deres job, så viser MEGAFON-undersøgelsen, at selv tilfredse medarbejdere kan flyttes,” siger Jobindex’ analyseansvarlige Helle Elizabeth Skovbæk.

Og hun ser en tydelig tendens i de to undersøgelser:

”Lysten til at komme tilnoget er stærkere end lysten til at komme væk fra noget. Og når vi lægger informationerne i begge undersøgelser sammen, ser vi, at selv om medarbejdere er tilfredse og glade, så vil de gerne være endnu gladere,” siger Helle Elizabeth Skovbæk.

Se Jobglæden 2018 i tal her.

LÆS OGSÅ: Jobglæde giver bonus på bundlinjen

Jobglæde: Et nyt konkurrenceparameter

Jobglædeundersøgelsen viser desuden, at 92 procent synes, at det er meget vigtigt eller vigtigt, arbejdsglæden på danske arbejdspladser kommer frem i lyset. Glade, danske virksomheder kan derfor bruge jobglæden som en magnet i kampen om at tiltrække kandidater.

Det er derfor ikke ligegyldigt, hvordan din arbejdsplads tager sig ud over for kandidaterne. Hvor en virksomheds brand tidligere var vigtigt for at tiltrække kandidater er det i dag et parameter for at få ansøgninger – der er nemlig nok ledige stillinger for kandidaterne at vælge imellem i et marked, hvor arbejdsløsheden er historisk lav.

Og et PS til virksomhederne er, at glade arbejdspladser ikke alene er rare at være en del af – jobglæde smitter direkte af på resultater og forretningen i form af mere innovation, mere kreativitet, mere omstillingsparathed og færre sygedage.

Vis arbejdsglæden

Summen af din virksomheds brand er vigtig, og her gør jobglæde den store forskel. Derfor har Helle ét råd til arbejdspladserne: ”Vis arbejdsglæden! Kandidaterne er interesserede, og 99 procent synes, at arbejdsglæde er vigtig eller meget vigtig i hverdagen,” afslutter hun.

LÆS OGSÅ: Hvordan ser din jobglæde ud – tag vores jobglæde-test

Publiceret 2018-11-28




Læs også

1 til 24 af 255 resultater.
1|2|3|4|5|6|7||11|Næste »
1 til 24 af 255 resultater.
1|2|3|4|5|6|7||11|Næste »
Annonce:
Cookies på Jobindex

Vi bruger cookies til statistik og til at gøre hjemmesiden mere brugervenlig. Der sættes cookies fra Jobindex og fra vores samarbejdspartnere. Klikker du videre på siden, accepterer du, at der sættes cookies til disse formål. Læs mere her om vores brug af cookies, herunder hvordan du fravælger brugen af cookies. Du kan altid trække samtykke tilbage ved at slette cookies.