Artikler og indhold til arbejdsgivere




Outsourcing er stadig et kæmpe hit i Danmark - og de globale leverandører har fået fat



Outsourcing hitter fortsat i Norden, og amerikanske og indiske leverandører er blevet normen, viser en ny undersøgelse. De lokale leverandører er fanget i midten.

Henrik Ringgaard Pedersen
Computer World


Indiske outsourcing-leverandører er fortsat i høj kurs både i Danmark og resten af Norden.

Det viser en dugfrisk outsourcing-undersøgelse, som PA har udført i samarbejde med Whitelane.

I undersøgelsen har flere end 320 kunder i Norden evalueret flere end 1.000 it-outsourcing-kontrakter.

Undersøgelsen viser, at hele 40 procent af kunderne forventer at outsource mere end hidtil, mens kun 10 procent forventer at outsource mindre (herunder også insourcing).

Dette billede er konsistent med sidste års undersøgelse, og understreger også, at det nordiske marked er det største vækstmarked i Europa.

Indiske leverandører har tilfredse kunder

Netop derfor er det også tydeligt, at de globale leverandører investerer voldsomt i Norden, både i forhold til lokale ressourcer og i forhold til at vinde markedsandele - og det gør de godt.

Således er fire ud af de fem bedste i undersøgelsen - baseret på kundernes tilfredshed med deres it-outsourcing-leverandører - også indiske.

Kun Accenture har formået at klemme sig ind på en nordisk fjerde plads, ligesom sidste år.

Det er til gengæld flot at se både KMD og NNIT indtage sjette- og syvende-pladsen på nordisk bane i et marked, som er presset af de indiske leverandører samt de store amerikanske og en række mellemstore leverandører.

Near- og offshoring har bidt sig fast

Near- og offshoring er udbredt og accepteret i Norden. Mere end 75 procent af respondenterne angiver, at de anvender near- og/eller offshoring i deres leverancemodel af it-services i dag.

Det er et højt tal, som viser, at near- og offshoring er blevet et naturligt element i leverancemodellerne hos både leverandører og kunder.

Interessant er det dog også, at tilfredsheden er over 70 procent for begge leveranceformer, hvilket er langt højere end i mange andre europæiske lande.

Kunderne kvitterer da også for tilfredsheden ved at forvente endnu mere near- eller offshoring inden for de næste par år, og særligt inden for applikationsområdet.

Kræver modenhed hos kunden

Den høje grad af tilfredshed er ikke blot et resultat af modne leverancemodeller hos leverandørerne, men også øget modenhed hos kunderne.

Brug af near- og offshoring kræver en vis modenhed hos kunden, som forstår at udnytte fordelene, dæmme op for de kulturelle forskelle og velovervejet udvælge, hvilke dele som egner sig til at blive flyttet ud i verden.

Hvad gør leverandørerne med tilfredse kunder så bedre end de andre?
TCS og de øvrige topscorere i undersøgelsen tilgår markedet meget velovervejet.

De er organiseret efter og forstår kundernes industri i dybden, hvilket giver dem en fordel i forhold til visse af deres konkurrenter.

Flere af de indiske leverandører er desuden i stigende grad begyndt at etablere sig lokalt i Norden, og disse leverandører investerer også aktivt i et langsigtet tillidsforhold med deres kunder.

Leverandørerne er interesserede i et reelt kvalitetsløft af deres kunders it - og i nogle tilfælde forretningsmæssige værdi - og hjælper kunderne og løser problemer, før alle betalingsbetingelser er på plads.

Det er alt sammen elementer, som betyder noget for de nordiske kunder.

Så forskellen mellem de amerikanske og indiske leverandører udjævnes støt i takt med, at de fleste amerikanske leverandører har fået deres globale leverancemodel til at fungere, og de indiske etablerer sig lokalt.

De lokale leverandører er derfor fanget i midten, og de er nødt til løbende at levere omkostningseffektive leverancer via globale partnere eller centre, mens deres lokale ledelse kan levere kort eskalations- og beslutningsvej i forhold til de andre globale leverandører.

Hvad bør du så gøre som outsourcing-kunde?

Man bliver - desværre - ikke en lykkelig outsourcing-kunde af alene at gå efter en af topscorerne i denne tilfredshedsundersøgelse, ligesom man ikke nødvendigvis bliver en utilfreds kunde af at vælge en leverandør i den tungere ende af feltet.

Det handler om at finde det rette match på en lang række forskellige parametre - herunder kultur, leverancemodel og governance.

Du kan i øvrigt læse mere i et af mine tidligere indlæg om, hvordan man vælger den rette outsourcing-leverandør.

Publiceret 2015-11-09




Læs også

1 til 10 af 10 resultater.
1 til 10 af 10 resultater.
Annonce:
Cookies på Jobindex

Vi bruger cookies til statistik og til at gøre hjemmesiden mere brugervenlig. Der sættes cookies fra Jobindex og fra vores samarbejdspartnere. Klikker du videre på siden, accepterer du, at der sættes cookies til disse formål. Læs mere her om vores brug af cookies, herunder hvordan du fravælger brugen af cookies. Du kan altid trække samtykke tilbage ved at slette cookies.