Artikler og indhold til jobsøgning og karriere




Skal du være rig? Så glem alt om at udvikle apps


Skal du være rig? Så glem alt om at udvikle apps

App-markedet er på få år gået fra hot til hårdt at tjene penge på. Læs her, hvad der skal til for at få succes og om en dansk app-virksomhed, der som en af de få er på vej til million-drømmene.

Mads Elkær
Computer World


Apps-markedet har længe været i opbrud, hvor kun de stærkeste overlever.

For trods tusindvis af uploadede apps hver dag til de to store mobilapplikationsbutikker, Googles Play og Apples App Store, er antallet af hentede apps på vej i nedadgående retning.

Allerede sidste år kunne revisions- og konsulentvirksomheden Deloitte konkludere, at trods en stigning i antallet af smartphone-ejer, falder antallet af downloadede apps per bruger.

Den tendens forklarer Deloitte med, at eksisterende smartphone-ejere allerede har hentet mange af deres ønskede apps. Nyere smartphone-brugere er typisk i segmenter som eksempelvis aldersgruppen over 55 år, der ikke er app-storforbrugere.

Samtidig kan Deloitte konkludere, at kun 12 procent af app-brugere kaster penge efter deres mobilapplikation, hvorimod 88 procent altså benytter gratis apps.

Og hvordan kan udviklerne og selskaberne bag de mange gratis apps egentlig blive ved med at sprøjte mobilprogrammerne ud i app-butikkerne og tjene penge, når deres mobilprogrammer gives gratis væk?

Glem Wordfeud-miraklet

Medstifter af firmaet WriteReader, Babar Baig, har 10 års erfaring inden for app-markedsføring hos blandt andre Egmont og Vopium.

Han forklarer, at apps-udviklerne har mange forskelligartede forretningsstrategier, hvor vejen frem med betalte apps er ret klar:

Få app'en ud på de to store spilleres markeder og sælg flest muligt, hvor udviklerne deler deres omsætning efter en 70/30-nøgle med enten Google eller Apple.

"Her skal man nok holde sig for øje, at investorerne altid er mest interesserede i abonnementsmodeller, fordi det giver dem en løbende indtjeningskilde," forklarer Babar Baig.

Det kan dog være endog meget svært at blive opdaget, fordi app-markedet efterhånden er blevet så stort. I skrivende stund er der eksempelvis knap 600.000 apps i Apples App Store, der aldrig nogensinde er blevet downloadet.

"I dag er det to procent af alle apps, der genererer 55 procent af omsætningen på app-markederne. Tiden er simpelthen forbi, hvor man kan udvikle noget som Wordfeud og tjene mange penge på det. Det sker én ud af 100.000 gange," vurderer Babar Beig.

Læs også: Så mange millioner har 29-årig tjent på Wordfeud

Tjener på gratis apps

Når det kommer til gratis apps, er der tre overordnede strategier for at tjene penge, forklarer Babar Baig.

Indtjeningen kan komme fra reklamer, fra in-app-køb og opfedning af brugerdatabasen, så en app med mange brugere kan sælges til en it-gigant.

På reklamefronten har vi eksempelvis set, at det sociale medie Snapchat er gået nye veje og har indlemmet mediepartnere, der betaler for at være til stede på den populære app.

Læs også: Derfor kan it-virksomheder uden omsætning være milliarder af kroner værd

In-app-køb ses ofte på spil-apps, hvor man både i Angry Birds og Wordfeud kan poste penge til udviklerne ved at købe udvidede funktionalitet og udstyr i spillene.

Mange danske forældre har således mere eller mindre uvidende været med til at polstre pengetanken hos udviklere og til Apples App Store.

Læs også: Vrede danske forældre vinder over Apple i flere app-slagsmål

I den noget mere langsigtede strategi med at opbygge brugerbasen er der to klokkeklare eksempler i WhatsApp og Instagram, der begge blev solgt til annonce-monsteret Facebook for store milliardbeløb.

"Investorerne tænker, at når du engang har masser af brugere, så skal man nok finde noget at bruge dem til. Med Facebook i ryggen kan Instagram-annoncer jo blive målrettet direkte til teenagere i hvilket som helst geografisk afgrænset område som eksempelvis San Francisco. Til vinter vil vi givetvis se, at Instagram opgraderer på annoncemarkedet," siger Babar Baig.

Andre kendte eksempler på opbygning af kundebaserne er også Skype, Twitter og den danske Zyb-app, der blev solgt til Vodafone for et stort millionbeløb.

Fra app til alkohol

En af de danske apps-selskaber, der har været i gang i flere år, er Vivino, der i 2010 gik på markedet med en vin-app, hvor brugerne kunne finde og sammenligne vin.

Forretningskonceptet for denne app er, at brugerne på anbefaling fra andre brugere kan købe vin fra forhandlere, hvor Vivino tager en lille provision som tak for at pege kunderne i vinforhandlerens retning.

"Hos os er app'en bare det digitale produkt bag det fysiske salg af vin. Det er klart vi er interesserede i mange brugere, fordi vi skal bruge en kritisk masse til skabe interesse for mange forskellige slags vin," siger medstifter af Vivino, Theis Søndergaard, til Computerworld.

I dag har Vivino godt 10 millioner brugere, efter investorer i årenes løb har skudt omtrent 60 millioner kroner i selskabet.

"Da vi startede, var der cirka 600 vin-apps på markedet. Nu er der flere tusinde, så vi skulle i dag nok op og have 120 millioner kroner fra investorerne, fordi app-markedet er blevet mere almindeligt, hvor det kræver meget markedsføring at blive opdaget," siger Theis Søndergaard.

Vivino-medstifteren forventer, at det først bliver mod vin-højsæsonen i november og december i år, at Vivino for første gang bliver et profitabelt selskab med overskud.

Kan tjene milliarder

Selskabet vejrer dog morgenluft efter flere år, hvor det har kørt med underskud og levet på investorernes nåde.

For med den nuværende vækst i brugerbasen forventer Vivino at kunne mønstre 20 millioner brugere inden for en overskuelig årrække.

Læs også: Sådan bliver du it-millionær - uden at kunne kode

Og så kan der for alvor tjenes store penge på hovedsageligt vinsalget og sekundært på premiumfunktioner i app'en, der i dag genererer en omsætning på 400.000 kroner om måneden.

"Vi regner med at kunne tjene omkring en dollar på brugerne om måneden, og hvis vi til næste år har 20 millioner brugere, så kan man jo selv regne ud, hvor meget omsætningen bliver om måneden," lyder det fra Theis Søndergaard.

Hvis regnestykket holder vand, kan selskabet bag vin-app'en omsætte for helt op mod en halvandet milliard kroner om året på hovedsageligt at være et digitalt udstillingsvindue for det fysiske vinsalg.

"Det bliver dog nok svært for vores konkurrenter at lave en god forretning, fordi vi var relativt tidligt ude," lyder det fra Theis Søndergaard.

Publiceret 2015-11-23




Læs også

1 til 24 af 835 resultater.
1|2|3|4|5|6|7||35|Næste »
1 til 24 af 835 resultater.
1|2|3|4|5|6|7||35|Næste »
Annonce:
Cookies på Jobindex

Vi bruger cookies til statistik og til at gøre hjemmesiden mere brugervenlig. Der sættes cookies fra Jobindex og fra vores samarbejdspartnere. Klikker du videre på siden, accepterer du, at der sættes cookies til disse formål. Læs mere her om vores brug af cookies, herunder hvordan du fravælger brugen af cookies. Du kan altid trække samtykke tilbage ved at slette cookies.